Uganuće gležnja - kako nastaje, kako liječiti i kako prevenirati

7. veljače 2018.
Katarina, prvostupnik fizioterapije, prodajni savjetnik

Uganuće gležnja

Jedna od najčešćih povreda nožnog zgloba je upravo uganuće gležnja. Uglavnom se to odnosi na ozljedu ligamenata - vezivnih tkiva koja međusobno povezuju kosti, dok su manje učestale teže ozljede poput kompleksnih prijeloma unutar zgloba.

Gležanj ili nožni zglob je spoj između potkoljenice i stopala. Tvore ga dva zgloba - gornji i donji nožni zglob. Radi se o složenom sustavu četiriju kosti s pripadajućim zglobnim hrskavicama koje su odgovorne za složeni sustav pokreta u gležnju. Uz njih tu su i ligamenti kao pasivni stabilizatori zgloba, te mišići i tetive kao aktivni stabilizatori zgloba.

Nastanak ozljede - uganuća gležnja

Stopalo kada se oslanja na podlogu preko gležnja prihvaća puno opterećenje našeg tijela zajedno s cjelokupnim teretom kojeg nosimo. Ovisno o položaju stopala koje se pri uganuću uvrće, opterećenje se prenosi kroz unutarnji ili vanjski dio gležnja i značajno opterećuje postranične ligamente.

Najčešće se stopalo uvrće prema unutra, čime se dodatno opterećuje vanjski dio gležnja pa dolazi do ozljeda lateralnog ligamentarnog kompleksa (odnosno vanjskog dijela gležnja). Navedena ozljeda čini 25% od ukupnog broja svih sportskih ozljeda, no vrlo je učestala i pri aktivnostima svakodnevnog života.

U svakodnevnom životu, do ozljeda uganuća gležnja dolazi uslijed:

  • Hoda na neravnoj podlozi
  • Nespretnog kretanja
  • Pada
  • Nošenja visokih potpetica i sličnog.

Ovisno o oštećenju ligamenata ozljede gležnja se mogu podijeliti na tri stupnja:

  • 1. stupanj - istegnuće ligamenata bez okom vidljivog puknuća, otok i bol su minimalni, funkcija je obično uredna ili dolazi do minimalne ograničenosti pokreta, osoba može potpuno opteretiti stopalo prilikom hoda uz pojavu samo blaže bolnosti. Oporavak traje između 3-10 dana.
  • 2. stupanj - parcijalno puknuće mekih struktura, bol je prisutna u mirovanju, te se izrazito pojačava pri izvođenju aktivnih i pasivnih pokreta, znatnije je onemogućen normalan hod, te je prisutna je veća oteklina zgloba uz vidljiv hematom. Oporavak traje 4-6 tjedana.
  • 3. stupanj - potpuno puknuće mekih struktura, uz mogćnost frakture kostiju, najteži oblik uganuća, bol je vrlo snažna i onemogućuje hod,  pojačava se pri samom pokušaju pokreta zgloba, prisutnost velike otekline i hematoma (koji također značajno ograničavaju pokretljivost). Ovakve ozlijede su rijetke, te trajanje oporavka ovisi o težini ozljede. Ponekad ih je potrebno i kirurški sanirati.

Kako liječiti ozljedu uganuća gležnja

Liječenje je uglavnom konzervativno, dok se kirurško liječenje primjenjuje u slučaju težih ligamentarnih ozljeda, iščašenja, otrgnuća djelića kosti ili kombinacije s prijelomom susjednih kostiju.

U posljednje vrijeme preporuča se agresivniji pristup konzervativnom liječenju tzv. funkcionalni tretman koji karakterizira kraće razdoblje imobilizacije i rani početak rehabilitacije, dok se dugotrajna imobilizacija zgloba izbjegava (može uzrokovati ograničenje pokretljivosti, atrofiju mišića potkoljenice i stopala, te gubitak propriocepcije)

U prva 48-72 sata od ozljede cilj je smanjiti oteklinu, krvarenje i bol te zaštititi ligamente od daljnjih ozljeda.

Liječenje po fazama uključuje:

Prva faza ili PRICE metoda:

  1. Protection (zaštita) - smanjiti oslonac na ozljeđenu nogu ako je hodanje bolno, koristiti podlakatne štake ukoliko je potrebno. Štake i ostala pomaganja za kretanje pogledajte ovdje.
  2. Rest (odmor) - odmor ne podrazumijeva nepomično ležanje već odmor uz aktivno pokretanje zgloba do granice boli u svim smjerovima.
  3. Ice (led) - stavlja se radi sprječavanja razvoja otoka i hematoma, te smanjenja boli. Poželjno je lediti gležanj svakih 2 sata, ne više od 10-ak minuta. Uz led ili obloge za hlađenje, mogu se koristiti i kreme sa efektom hlađenja. Kreme i ulja pogledajte ovdje, dok obloge za hlađenje ovdje.
  4. Compression (kompresija) - primjena elastičnog zavoja smanjuje kravarenje i edem, na način da se hematom proširi na veću površinu čime se poboljšavaju uvjeti resorpcije. Elastične zavoje pogledajte ovdje.
  5. Elevation (postavljanje stopala u povišenu poziciju 10-25 cm iznad srca) - pojačanjem venskog i limfnog povrata višak tekućine nastao zbog traume slijeva natrag prema većim limfnim čvorovima i žilama.

U tretmanu uganuća gležnja može se aplicirati i kinesiotape traka koja može pomoći kod otklanjanja otoka i hematoma, stabilizacije gležnja, aktivacije ili inhibicije određenih mišića potkoljenice. Kinesio tape, bandaže i zavoje možete pogledati ovdje.

Druga faza liječenja započinje otprilike tjedan dana nakon nastanka ozljede, tj kada dođe do smanjenje otekline i intenziteta boli što naznačuje početak oporavka ligamentarnog sustava. U ovoj fazi je i dalje potrebno primjenjivati krioterapiju, te početi s razgibavanjem zgloba i provođenjem vježbi jačanja mišića aktivnih stabilizatora zgloba od kojih su najvažniji peronealni mišići. Poželjno je započeti  provođenje vježbi propriocepcije na balansnoj dasci i to obavezno na obje noge ispočetka - pomagala za balans pogledajte ovdje.

U trećoj fazi liječenja prelazi se na dinamičke vježbe snaženja muskulature prilikom kojih se najčešće koriste vježbe s elastičnom trakom za vježbanje. Počinje se sa vježbama podizanja na prste te izmjeničnog hodanja na prstima i petama. Vježbe propriocepcije se mogu početi izvoditi na ozlijeđenoj nozi. Elastične trake pogledajte ovdje.

U zadnjoj fazi liječenja se prelazi na trčanje i specifični sportski trening. Prilikom ponovnog započinjanja s treningom savjetuje se nošenje ortoze na vezivanje. Ortoze i steznike za gležanj i stopalo pogledajte ovdje.

Prevencija ozljede uganuća gležnja:

Nažalost uganuće gležnja je ozljeda koja se često ponavlja. Kada se to dogodi nastaju ponovna oštećenja već prethodno nastalog ožiljnog tkiva, koje sa svakom idućom ozljedom postaje sve slabije i sve manje zadržava svoju primarnu funkciju - stabilizaciju gležnja - pa takav zglob postaje kronično nestabilan.

Stoga je potrebno obratiti pozornost na nekolicinu stvari kako bismo smanjili učestalost ponavljanja:

  • Odabir pravilne i kvalitetne obuće
  • Pravilno jačanje mišića potkoljenice i stopala
  • Pravilna stabilizacija gležanjskog zgloba
  • Vježbe balansa i propriocepcije kako bi se dobila bolja kontrola stopala
  • Održavanje odgovarajuće tjelesne mase
  • Rješavanje problema sa vidom kod populacije koja ih ima (osobito kod starijih)
  • Provedba preventivnih programa kod sportaša.

 

 

Ukoliko imate dodatnih pitanja, slobodno nam se obratite dolaskom u našu specijaliziranu prodavaonicu u Grižansku 6 u Zagreb, ili putem e-maila: info@omc.hr ili telefonom na 01/2911 366.

Više o našem stručnom timu pročitajte ovdje. Savjete tima pratite ovdje.