Najčešće skijaške ozljede i kako ih prevenirati?

10. prosinca 2018.
Katarina, prvostupnik fizioterapije, prodajni savjetnik

Ako ste ljubitelj skijanja sigurno se već pripremate za posjet omiljenim zimskim destinacijama. Da biste stvarno mogli uživati u čarima skijanja, te bez problema i straha izvoditi skijaške elemente trebate biti u dobroj tjelesnoj formi.

Zašto dolazi do ozljeda?

Iako su mnogi među Vama već iskusni skijaši, prevencija ozljeda nije na odmet. Posebice iz razloga što je:
  • Skijanje kao aktivnost biomehanički vrlo kompleksna - često i naglo težina tijela prebacuje se s jedne noge na drugu, visina centra težišta stalno se mijenja kao i nagib tijela u odnosu na padinu.
  • Prilikom skijanja može doći do proklizavanja pri čemu se razvijaju jake sile koje djeluju na mišićno koštani sustav.

Kako pripremiti tijelo za skijanje?

Kako bi povećali fizičku kondiciju i pripremili tijelo na napore tijekom skijanja, preporuča se redovito vježbanje nekoliko mjeseci prije dolaska na skijanje, s posebnim naglaskom na mišiće donjih ekstremiteta i trupa.
Osobama koje su aktivne cijele godine trebat će manje vremena da se u potpunosti pripreme, dok osobe koje uopće ne vježbaju tijekom godine trebaju skijanje shvatiti krajnje ozbiljno i vrlo se detaljno pripremiti. Preporučljivo bi bilo trenirati uz stručno vodstvo i nadzor, bilo u sklopu grupnih ili individulanih programa specijaliziranih za skijaške pripreme.

Namještanje vezova na skijama je jako bitno!

Još jedna iznimno bitna stavka je skijaška oprema čije stanje i mogućnosti mogu doprinijeti sprečavanju ili nastanku ozljede. Najproblematičnijim dijelom pokazali su se vezovi, koji su često uzrok ozljeda koljena. Kako bi se to izbjeglo potrebno je da budu pravilno podešeni i održavani. Ako posuđujete opremu obvezno je odnesite na servis da se podesi za Vas osobno - pokazalo se da osobe koje posuđuju opremu imaju 8 puta veću mogućnost ozljede.

Koje su najčešće ozljede na skijanju?

Najčešće ozljede pri skijanju su:
  • Koljeno - ozljeda medijalnog kolateralnog ligamenta, ozljeda prednjeg križnog ligamenta. Najčešće skijaške ozljede pogađaju upravo koljena jer su ona najviše opterećena, posebice kod padova, te nepravilnog stava na skijama.
  • Palac - zglob palca u spoju sa šakom nastaje kao posljedica pada, tj. kada skijaš drži štap u zatvorenoj šaci i pada s njime, pri padu će se štap utisnuti u šaku i palac.
  • Rame - iščašenje ramena, lom ključne kosti, lom nadlaktične kosti. Također kao posljedica pada.
  • Gležanj - uganuće, često kada skijaš “zakači vrata“ ili kada mu se na putu nađu razne nepravilnosti na snijegu.
  • Leđa - često se javlja bol u križima s obzirom da su leđa najviše opterećena uz koljena.
  • Glava - od manjih ogrebotina do teških povreda glave, ovise o brzini kretanja skijaša prilikom sudara i objektu sa kojim se sudario.

Što napraviti kako bi se izbjegle ozljede? Kako ih prevenirati?

  • Dva mjeseca prije odlaska na skijanje počnite pripremati tijelo za skijaške napore.
  • Zagrijavanje cijelog tijela prije izlaska na stazu.
  • Istezanje prije, kao i poslije skijanja dok su mišići još zagrijani, naglasak na donje ekstremitete.
  • Dobro poznavati svoje mogućnosti i skijati unutar njih, prepoznajte vrijeme kada trebate stati i odmoriti se.
  • U slučaju jake upale mišića pauzirajte jedan dan.
  • Nosite zaštitnu kacigu i prikladno se obucite.
  • Koristite steznike ili ortoze kao potporu slabim ili već prije ozlijeđenim zglobovima, pogotovo ako se radi o koljenu, gležnju, ručnom zglobu i palcu ili leđima.
  • Za dodatno zagrijavanje možete koristiti i kreme za zagrijavanje mišića.

Korisna pomagala za skijaše u ORTO i MEDI centru:

  • Za prevenciju ozljeda ili zaštitu postojeće ozljede koljena, izbor ortoza i steznika pogledajte ovdje.
  • Za prevenciju ozljeda palca ili zaštitu postojeće ozljede, izbor ortoza i steznika pogledajte ovdje.
  • Za prevenciju ozljeda ramena ili zaštitu postojeće ozljede, izbor ortoza i steznika pogledajte ovdje.
  • Za prevenciju ozljeda gležnja ili zaštitu postojeće ozljede, izbor ortoza i steznika pogledajte ovdje.
  • Za prevenciju ozljeda leđa ili zaštitu postojeće ozljede, izbor ortoza i steznika pogledajte ovdje.
  • Možete koristiti rekvizite i pomagala za vježbu, balans dasku, podlogu za vježbanje, ili nešto slično, pogledajte više ovdje.
  • Za zagrijavanje mišića možete koristiti kreme ili ulja, pogledajte više ovdje.
  • Za bolju statiku tijela i držanje prilikom skijanja, kao i rasterećenja kralježnice, preporučamo izradu ortopedskih uložaka po mjeri; više pogledajte ovdje.
  • Koristiti možete i tape, podtape ili kinesiotape, ukoliko znate i na koji način. Više pogledajte ovdje

 

Ukoliko imate dodatnih pitanja, slobodno nam se obratite dolaskom u našu specijaliziranu prodavaonicu u Grižansku 6 u Zagreb, ili putem e-maila: info@omc.hr ili telefonom na 01/2911 366.

Više o našem stručnom timu pročitajte ovdje. Savjete tima pratite ovdje.